Полный список читов для crusader kings 2
Содержание:
- Pregnancy[edit | edit source]
- Консольные команды для отладки игры
- Steward[edit | edit source]
- Таблица со всеми читами для Crusader Kings 2
- Правила работы с читами
- Table with all cheats for Crusader Kings 2
- Marshal[edit | edit source]
- List of Chinese nicknames[edit]
- Event-based Bloodlines[edit | edit source]
- Jewish Councilors[edit | edit source]
- Good traits for councilors[edit | edit source]
- Чит-коды, которые применяются в игре глобально
- Strategy[edit | edit source]
- Birth[edit | edit source]
- Список команд Crusader Kings 3 — Команды персонажей
- Где брать идентификаторы для консольных команд
- Как активировать консоль?
- Becoming a Wicked Saint
Pregnancy[edit | edit source]
A married couple’s fertility decides the ability and likelihood of conception. With Conclave DLC active, it is recommended to get the ambition Groom an Heir, which increases fertility by +20%. Without the Conclave DLC activated, the ambition Have a Son/Daughter increases fertility by +25%.
It is also possible for the wife to get Pregnant through events, e.g., if the male character becomes rather angry with the death of his firstborn son, or through Seduction focus events.
Two months after conception, the player will be notified and the wife will gain the Pregnant trait and approximately seven months later, a child will be born.
Pregnancy chance is also affected by FERTILITY_BASE_MULT = 0.5, and the following relationship multipliers:
Relationship | Multiplier | Modding |
---|---|---|
Secondary wife or concubine | 0.5 | SECONDARY_SPOUSE_FERTILITY_MULT |
(not spouse) | 0.5 | NOT_SPOUSE_FERTILITY_MULT |
1.5 | MARRIED_LOVERS_FERTILITY_MULT |
Консольные команды для отладки игры
Данный перечень команд не влияет на игровой процесс, но позволяет оптимизировать игру, получить дополнительную информацию или решить проблемы с возникшими багами, например, если игрок сохранился во время бага и какие-либо текстуры или скрипты у него не прогружаются.
clear | Очистка консоли от сообщений. | ||
debug_ai | recalc | Отображение логики персонажей под управлением искусственного интеллекта. Ввод второго аргумента не обязателен. Если не указывать идентификатор, ввод команды будет нести обратный эффект. | |
debug_aistrength | Отображается дополнительная информация о силе компьютерных противников. | ||
debug_assert | Включение/выключение логирования. | ||
debug_bloom | Включение/выключение блума. | ||
debug_borders | Включение/выключение границ. | ||
debug_citysprawl | Включение/выключение разрастания городов. | ||
debug_dumpevents | Инициирует запись информации по событиям в game.log. | ||
debug_events | Запускает счетчик событий. | ||
debug_hires | Включение/выключение текстур карты в высоком разрешении. | ||
debug_info | Отображение на экране отладочной информации. | ||
debug_lines | Включение/выключение координатной сетки. | ||
debug_lockcamera | Включение/выключение фиксации камеры. | ||
debug_name | Рандомная генерация названий регионов. | ||
debug_nogui | Включение/выключение GUI. | ||
debug_nomen | Переключение номена. | ||
debug_nomouse | Включение/выключение прокрутки при помощи колесика мышки. | ||
debug_postfx | Включение/выключение постэффектов. | ||
debug_rivers | Включение/отключение отрисовки речек. | ||
debug_sky | Включение/отключение отрисовки неба. | ||
debug_smooth | Включение/отключение гладких контуров. | ||
debug_terrain | Управление рельефом. Первый ввод команды его выключает, второй – отменяет изменения. | ||
debug_textures | Данные о текстурах будут отображаться в отладочном логе. | ||
debug_ti | Включение/выключение неизвестных земель. | ||
debug_tooltip | Управление всплывающими подсказками (вкл/выкл). | ||
debug_trees | Управление отображением деревьев. | ||
debug_volume | Регулировка громкости через консоль. | ||
debug_water | Включение/выключение воды. | ||
debug_wireframe | Включение/выключение принудительной отрисовки топологии с применением границ. | ||
debug_yesmen | Управление соглашателем. | ||
debug_zoom | Приближение (Zoom). | ||
eventinfo | Данные о количестве исполняемых событий. Информация хранится в логе персонажа. | ||
fullscreen | Переход из оконного режима в полноэкранный. | ||
hello | или | Запуск окна чара или окна титула. | |
help | Позволяет получить развернутую информацию с описанием той или иной команды. | ||
helplog | log file | Выведение всех консольных команд в game.log. | |
numcoas | Данные о количестве применяемых гербов. | ||
observe | Игрок переводится в режим наблюдения (Observer). В нем нет персонажей, событий и уведомлений. | ||
refresh_portraits | Обновление портретов чаров. | ||
reload | Перезагрузка указанного .gui или .lua файла. | ||
reloadfx | map/mapname/postfx или * | fx filename | Перезагрузка шейдеров. |
reloadinterface | Полная перезагрузка интерфейса. | ||
reloadtexture | Перезагрузка указанной текстуры. | ||
spawnactor | Порождение субъекта, носителя выбранной анимации и наименования. | ||
window | open/close | gui name | Принудительное разворачивание или сворачивание обозначенного окна. |
wipe_achievements | Обнуление всех полученных ачивментов в сервисе Steam. Применимо только для владельцев лицензионной версии. Изменения необратимы. |
Steward[edit | edit source]
Abilitiesedit | edit source
-
Collect Taxes (not available to tribes or nomads)
- +2.5% tax/skill. Applies to every holding directly held by the liege in the province.
- Success: Get bonus money equal to 50% of annual income.
- Failure: Steward is chased by peasants and potentially wounded or killed; liege loses 10-15 prestige.
- Failure: Peasants angered; increasing revolt risk and annoying local lords.
-
Oversee Construction
- -2.5% construction time/skill.
- Success: Steward becomes permanent Master Builder, reducing construction time by a further 5% wherever present (this continues to apply even if fired from stewardship job).
- Failure: Local noble sabotages building, decreasing relations and increasing build time by 30% for one year.
-
Research
+5% Economy tech spread speed/skill, from other provinces to this one
(not available to tribes)
-
Build Legend (only for tribes)
- +0.1 Prestige per skill per month
- Success: Get event troops (Three stacks, each 7.5% of realm levies, minimum of 100 and maximum of 3000), which must be used in battle within one year (plus or minus three months) or else be disbanded, costing prestige.) Troops are automatically disbanded when war ends, although they will remain if another war was declared before ending the first one.
-
Settle Tribe (only for tribes)
- Success: Target province converts to owner culture. (Can target only provinces in your own demesne)
- Failure: Steward injured.
-
Collect Tribute (only for nomads)
- Must be sent to a vassal or tributary.
- Success: collected extra income.
- Failure: relations penalty.
Таблица со всеми читами для Crusader Kings 2
Вводимый код | Результат выполнения |
---|---|
charinfo 1 | Отображает идентификатор и другие скрытые данные персонажа при наведении на портрет. Поможет в применении остальных консольных команд |
add_diplomacy | Изменяет уровень дипломатии (не более 100, как и у следующих) |
add_intrigue | Устанавливает навык интриги указанного человека в CK 2 |
add_learning | Изменяет уровень образованности |
add_martial | Устанавливает навык военного ремесла |
add_stewardship | Чит-код изменяет навык управления в Crusader Kings 2 |
age +/- | Позволяет изменять возраст в ту или иную сторону. Например, +20 или -15 |
banish | Изгоняет указанного человека из вашего двора |
capital | Столица переносится в указанную область в CK 2 |
cash | Добавляет вам золото (5000, если не указать значение) |
clr_focus | Убирает у выбранного человека его текущий фокус |
claim | Чит-код позволяет сфабриковать претензии на указанную область в Crusader Kings 2 |
culture | Изменяет культуру у выбранного человека |
decadence +/- | Изменяет уровень упадка мусульманской династии. Например, +10 или -5 |
infamy | Устанавливает ваш уровень бесчестия в CK 2 |
enable_ambition | Позволяет указанному человеку отказаться от амбиции и выбрать новую |
give_birth | Заставляет беременную женщину мгновенно родить |
imprison | Чит-код отправляет первого человека в тюрьму ко второму человеку в Crusader Kings 2 |
kill | Вызывает мгновенную гибель выбранного человека |
move | Перемещает первого человека (он не должен иметь земли) во двор ко второму |
neg_opinion | Первый человек станет гораздо хуже относиться ко второму |
piety | Добавляет благочестие в CK 2 (5000, если не указать значение) |
die | Вызовет для вас смерть без внешних причин |
play | Чит-код переключает игру на указанного человека в Crusader Kings 2. Удаляет вашу хронику при каждом переключении |
prestige | Добавляет престиж (5000, если не ввести значение) |
score | Увеличивает ваше количество очков в CK 2 |
secret_religion | Устанавливает тайное верование у выбранного человека |
techpoints | Добавляет по 1000 очков во всех научных областях |
religion | Меняет религию у указанного человека |
allow_laws | Чит-код мгновенное принятие любых законов в Crusader Kings 2 |
real_fathers | Показывает настоящих отцов в семейном древе |
discover_plots | Включает автоматическое обнаружение заговоров |
quickbuild | Строительство в CK 2 занимает всего один день |
fow | Снимает туман войны с области. Можно её не указывать, и тогда видно будет всю карту |
marry_anyone | Позволяет вступать в брак с кем угодно (в том числе и с родственниками) |
murder | Чит-код заставляет первого человека совершить убийство второго в Crusader Kings 2 |
pollinate | Создаёт беременность. Первой по очереди стоит мать, затем отец |
cuckoo | На беременность с неизвестным отцом. Первой по очереди стоит мать, затем отец |
add_lover | Указанные люди в CK 2 станут любовниками |
add_friend/remove_friend | Начинает или завершает соответственно дружбу между выбранными людьми. Если укажете только одного человека, эффект применится к вам |
add_rival/remove_rival | Начинает или завершает соответственно соперничество между указанными людьми. Если укажете только одного человека, эффект применится к вам |
show_all_societies | Чит-код показывает все общества в их списке в Crusader Kings 2 |
observe | Переключает в режим наблюдателя без игры за какого-либо человека |
favor_get/favor_grant | Делает вас должником выбранного человека или делает его вашим должником соответственно |
join_society/leave_society | Присоединиться или выйти из общества в CK 2 соответственно |
society_rank_up/down | Повысить или понизить ранг в обществе на указанное количество ступеней (1, если не ввести значение) |
society_currency | Добавляет уровень могущества в обществе (5000, если не ввести значение) |
set_society_grandmaster | Чит-код делает вас главой общества в Crusader Kings 2 |
province_religion | Устанавливает религию области в CK 2 |
add_offmap_currency offmap_china | Добавляет милость Китайского Императора |
Правила работы с читами
Есть несколько особенностей использования читов в Crusader Kings 3, о которых нужно помнить:
- При использовании читов по отношению к игровому персонажу не нужно вводить его внутриигровой номер. Если же эффект нужно перенести на неигрового персонажа – то id необходим. Чтобы найти id других персонажей, наведите мышкой на портрет нужного NPC в режиме отладки.
- При использовании любых сумм, если конкретное число не вводится, используется 1000 как значение по умолчанию.
- Показатель может быть как положительным, так и отрицательным. Например, таким образом можно уменьшить возраст или количество золота у персонажа.
- Нажав клавишу Tab при активной консоли можно увидеть дополнительную информацию. Например, если вы хотите добавить новый закон в свои владения, введите нужную команду и нажмите Tab. Внизу откроется весь список законов, из которых можно выбрать подходящий.
- Код не нужно брать в скобки. Например, золота нужно ввести как: золото 1000. Квадратные скобки в таблицах проставлены для удобства их прочтения.
Table with all cheats for Crusader Kings 2
Input Code | Execution Result |
---|---|
charinfo 1 | Displays the identifier and other hidden character data when hovering over a portrait. Will help in the application of other console commands |
add_diplomacy | Changes the level of diplomacy (no more than 100, like the following) |
add_intrigue | Sets the skill of intriguing the specified person in CK 2 |
add_learning | Changes the level of education |
add_martial | Sets the skill of the military craft |
add_stewardship | Cheat code changes management skill in Crusader Kings 2 |
age +/- | Allows you to change the age in one direction or another. For example, +20 or -15 |
banish | Exiles the specified person from your yard |
capital | The capital is transferred to the specified area in CK 2 |
cash | Adds you gold (5000, if you do not specify a value) |
clr_focus | Removes the current focus from the selected person |
claim | Cheat code allows you to fabricate claims for a specified area in Crusader Kings 2 |
culture | Changes the culture of the selected person |
decadence +/- | Changes the level of decline of the Muslim dynasty. For example, +10 or -5 |
infamy | Sets your level of dishonor in CK 2 |
enable_ambition | Allows the specified person to give up ambition and choose a new one |
give_birth | Makes a pregnant woman give birth instantly |
imprison | Cheat code sends the first person to jail to the second person in Crusader Kings 2 |
kill | Causes instant death of the selected person |
move | Moves the first person (he should not have land) to the yard to the second |
neg_opinion | The first person will become much worse towards the second |
piety | Adds piety to CK 2 (5000, unless specified) |
die | Will cause you death without external causes |
play | Cheat code switches game for the specified person in Crusader Kings 2. Deletes your chronicle every time you switch |
prestige | Adds prestige (5000 if you do not enter a value) |
score | Increases your score in CK 2 |
secret_religion | Establishes the secret belief of the chosen person |
techpoints | Adds 1000 points in all scientific areas |
religion | Changes the religion of the specified person |
allow_laws | Cheat code instant adoption of any laws in Crusader Kings 2 |
real_fathers | Shows the real fathers in the family tree |
discover_plots | Enables automatic conspiracy detection |
quickbuild | Construction in CK 2 takes just one day |
fow | Removes the fog of war from the area. You can omit it, and then you will see the whole map |
marry_anyone | Allows you to marry anyone (including relatives) |
murder | Cheat code forces the first person to kill the second in Crusader Kings 2 |
pollinate | Creates a pregnancy. First in line is mother, then father |
cuckoo | For pregnancy with an unknown father. First in line is mother, then father |
add_lover | These people in CK 2 will become lovers |
add_friend/remove_friend | Begins or ends accordingly friendship between the selected people. If you specify only one person, the effect will apply to you |
add_rival/remove_rival | Begins or ends, respectively, rivalry between the specified people. If you specify only one person, the effect will apply to you |
show_all_societies | The cheat code shows all the societies on their list in Crusader Kings 2 |
observe | Switches to observer mode without playing for any person |
favor_get/favor_grant | Makes you a debtor to the selected person or makes you your debtor accordingly |
join_society/leave_society | Join or leave the company in CK 2 respectively |
society_rank_up/down | Increase or decrease the rank in society by the specified number of steps (1, if you do not enter a value) |
society_currency | Adds a level of power in society (5000, if you do not enter a value) |
set_society_grandmaster | Cheat code makes you head of society in Crusader Kings 2 |
province_religion | Sets the region religion in CK 2 |
add_offmap_currency offmap_china | Adds the mercy of the Chinese Emperor |
Marshal[edit | edit source]
Abilitiesedit | edit source
-
Suppress Revolts
- +1% chance/skill of imprisoning characters in province.
- -1% chance/skill of revolt in province.
-
Train Troops
- Levy size +2.5%/skill. Applies to every holding directly held by the liege in the province.
- Reinforce rate +5%/skill. Applies to every holding directly held by the liege in the province.
- Success: +50% reinforcement rate for 1 year in province, and its prosperity increases.
- Failure: Anger vassal with Ambitious or Deceitful traits, -200% province reinforcement rate for 6 months.
-
Research (not available to tribes)
- +5% Military tech spread rate/skill.
- Success: Local lord with 8+ Military skill and either 7+ Diplomacy or Gregarious trait gets improved relations, 50 Military points.
- Failure: Marshal wounded (75% chance) or maimed (25% chance).
-
Organize raid (only for tribes; replaces Research
Success: Get event troops (Three stacks each 2.5% of realm levies, minimum of 100 and maximum of 3000), which must be used to raid within 5 months or else be disbanded, costing money. Must be at peace to trigger.
)
List of Chinese nicknames[edit]
The following nicknames are obtainable only for characters with culture: one of Chinese culture group or Khitan or Jurchen or Tangut.
Nickname | Given By | Requirements | Base factor | Inhibitors |
---|---|---|---|---|
the Timely Rain | Traits + Culture | Age at least 16, ruled at least 15 years, Smart and Strong , culture: Chinese culture group or Khitan or Jurchen or Tangut. | 2 | |
the Jade Unicorn | Traits + Culture | Age at least 16, Diplomacy at least 16, Martial at least 16, culture: Chinese culture group or Khitan or Jurchen or Tangut. | 2 | Dumb and Weak |
the Wizard | Traits + Culture | Age at least 16, Learning at least 16, Mystic , culture: Chinese culture group or Khitan or Jurchen or Tangut. | 3 | Dumb |
the Big Halberd | Traits + Culture | Age at least 16, Martial at least 12, Strong , culture: Chinese culture group or Khitan or Jurchen or Tangut. | 2 | |
the Panther Head | Traits + Culture | Age at least 16, Martial at least 12, Strong , culture: Chinese culture group or Khitan or Jurchen or Tangut. | 2 | |
the Thunderbolt | ||||
the Whirlwind | Traits + Culture | Age at least 16, Duelist , culture: Chinese culture group or Khitan or Jurchen or Tangut. | 2 | |
the Beautiful Beard | Traits + Culture | Age at least 16, Martial at least 12, Strong , Cruel , Wroth , culture: Chinese culture group or Khitan or Jurchen or Tangut. | 2 | |
the Tattooed Monk | ||||
the Black Whirlwind | ||||
the Unrestrained | ||||
the Winged Tiger | Traits + Culture | Age at least 16, Martial at least 12, Strong , culture: Chinese culture group or Khitan or Jurchen or Tangut. | 2 | |
the Turbulent River Dragon | Traits + Culture | Age at least 16, Martial at least 12, Strong , culture: Chinese culture group or Khitan or Jurchen or Tangut. | 2 | |
the Ferocious Giant | Traits + Culture | Age at least 16, Martial at least 12, Strong , culture: Chinese culture group or Khitan or Jurchen or Tangut. | 2 | |
the Prodigy | Traits + Culture | Age at least 16, Learning at least 14, Smart , culture: Chinese culture group or Khitan or Jurchen or Tangut. | 2 |
Event-based Bloodlines[edit | edit source]
First event, pick the branchedit | edit source
ID | Event |
---|---|
HF.24052 | First event, pick the branch |
HF.24053 | Branch 1: Benevolent or Family Bloodline paths |
HF.24054 | Branch 2: Religious Study or Technological Bloodline paths |
HF.24055 | Branch 3: Religious Zealotry or Ruthless Bloodline paths |
Gaining Benevolent Bloodlineedit | edit source
ID | Event |
---|---|
HF.24056 | First Row — Revising old realm laws to improve conditions of vassals and peasants |
HF.24057 | Second Row — Peasants growing needy |
HF.24058 | Benevolent Bloodline gained |
Gaining the Family Bloodlineedit | edit source
ID | Event |
---|---|
HF.24059 | First Row — Research family tree |
HF.24060 | Second Row — Focus on living family members |
HF.24061 | Family Bloodline gained |
Gaining the Theologian Bloodlineedit | edit source
ID | Event |
---|---|
HF.24062 | First Row — Research dogma |
HF.24063 | Second Row — Discredit opposition |
HF.24064 | Theologian Bloodline gained |
Gaining Technology Bloodlineedit | edit source
ID | Event |
---|---|
HF.24065 | First Row — Find artists and philosophers |
HF.24066 | Second Row — Build infrastructure |
HF.24067 | Technology Bloodline gained |
Gaining Ruthless Bloodlineedit | edit source
ID | Event |
---|---|
HF.24071 | First Row — Stricter Laws |
HF.24072 | Second Row — Deal with protest |
HF.24073 | Ruthless Bloodline gained |
Jewish Councilors[edit | edit source]
If you are not openly Jewish , and you have a Jewish Chancellor , Steward or Spymaster , you may receive on occasion 50 technology points in Culture, Economy and Military respectively. The MTTH is 280 months, halved if you are using the scholarship focus .
You may get Jewish courtiers on occasion by event. If you have Conclave , you may buy a favor to invite Jewish courtiers (including commanders but not councilors) over. In order to keep them in your court (to exclude them from standard pruning on ruler’s death), you need to marry them (to anyone) or to give them a barony.
Having Jewish councilors prevents powerful vassals from having a council seat, which can be a problem. Zealous Jewish characters will have a significantly reduced opinion of you.
Beware that a zealous Court Chaplain may wish to burn or expel courtiers of other religions (event 75050). Refusing his request will give -25 opinion to all Zealous realm characters for 5 years.
Characters
Personal attributes
Attributes • Traits • Piety • Prestige • Culture • Religion • Dynasty • Nicknames • Opinion
Actions
Diplomacy • Decisions • Education • Marriage/Breeding • Regency • Favors
Objectives
Factions • Ambition • Plot • Focus
Infamy
Assassination • Tyranny • Banishment • Execution • Imprisonment • Title revocation • Bribes
Other
Council • Courtiers • Disease • Succession • Alliances
Good traits for councilors[edit | edit source]
Depending on your councilors’ skills and traits, they may be able to trigger additional events, regardless of their current mission.
Job | Councilor requirements | Liege requirements | DLC | Event |
---|---|---|---|---|
Chancellor | 12+ skill andSmart | Not tribal or nomadic | Choice of +25 feudal vassal opinion or +25 republic vassal opinionCapital prospers (if The Reaper’s Due is enabled) | |
Chancellor | Diligent | Improved opinion from a random vassal, with spouse, or with all courtiers | ||
Chancellor | Diligent or(12+ and Gregarious ) | AdultNone of | For a favor, chancellor helps you become multilingual (+1 diplomacy, +1 learning) | |
Marshal | 12+ skill andSmart | Choice of +10% morale (global) or +10% levy size (where marshal is working)Capital prospers | ||
Marshal | Wroth and landless | Liege may imprison the marshal for a chance to become Just | ||
Marshal | Diligent orLunatic | Spend 30 wealth on experiments that may yield +50 military tech points | ||
Steward | 12+ skill andSmart | <50 wealth and 2% revolt risk | Choice of +10% tax income (?) or -5% revolt risk (demesne provinces)Capital prospers | |
Steward | Just | -5% revolt risk in a random demesne province (Justice Prevails) | ||
Steward | Kind orCharitable | Epidemic in demesne | ||
Steward | Greedy | Liege may seize steward’s wealth(Only without Conclave) | ||
Steward | BELOW 8 skill andProud | Can borrow from Jews | -50 wealth via forced loan from Jews, but liege can become more Just or more Patient | |
Steward | 15+ skill andAmbitious | +300 wealth; an additional +200 wealth and become Just if you then let the steward purchase a county from you. | ||
Steward | 15+ skill andAny of | AdultLess than 10 stewardship | Join your steward on a full day’s workGain Honest and Just (or an alternative stewardship bonus)Or leave early to become Greedy or Wroth , if you prefer. | |
Spymaster | 12+ skill andSmart | Choice of +10% arrest chance or +10% plot powerCapital prospers | ||
Spymaster | Diligent orLunatic | Precautionary safety measures | ||
Spiritual | 12+ skill andSmart | Choice of +25 church opinion or +0.1 monthly piety(For Muslims: +0.2 monthly piety)Capital prospers | ||
Spiritual | Zealous and350 wealth | 250 wealth | Spiritual offers to pay 250g toward the construction of a new temple, if you also spend 250g. |
Чит-коды, которые применяются в игре глобально
Действие глобальных команд распространяется обычно на весь игровой мир/игровой процесс, но в некоторых случаях предоставляется возможность конкретизировать направление, задав, например, название определенной провинции.
allow_laws | Включение возможности неограниченного принятия законов. | ||
real_fathers | Династическое древо теперь будет отображать настоящих отцов. | ||
discover_plots | После ввода команды, заговоры будут раскрываться автоматически. | ||
population | Популяция кочевого населения возрастет на указанное значение. | ||
manpower | Кочевники обзаведутся указанными ресурсами. | ||
quickbuild | Код для быстрого построения. Любая стройка по продолжительности не будет превышать 24 часов. | ||
fow | Выбранная провинция избавляется от закрывающего карту тумана войны. Если не уточнять провинцию, команда применится глобально. | ||
marry_anyone | Отключение ограничений, связанных с женитьбой. Теперь супругом сможет стать кто угодно. | ||
morehumans | Увеличение количества людей. | ||
neg_diplo | Включение возможности отправки дипломатических предложений, которые будут отклоняться. | ||
nextsong | Замена играющего в текущее время саундтрека. | ||
plots_known | Автоматическое раскрытие всех возникающих заговоров. | ||
set_flag | Установка глобального флага. | ||
clr_flag | Удаление глобального флага. | ||
set_prov_flag | Установка провинциального флага. | ||
clr_prov_flag | Удаление провинциального флага. | ||
validate_cultural_names | Проверка культурозависимых наиминований титулов. | ||
spawn_disease | Возникновение указанной болезни в заданной провинции. Второй параметр можно не указывать, если хотите сделать распространение болезни глобальным. |
Strategy[edit | edit source]
In order to deal with dynasty characters with negative genetic traits, the following actions may be taken into account:
- If descendants are in the line of succession: The player could try to
- If descendants are not in the line of succession: It is much easier to just arrange a marriage into other important dynasties, which also has the possibility of introducing the defect into those dynasties’ gene pools. In the long term, this «infection» has the potential to erode their power through generations of dysgenic leaders.
- Alternatively, if no options for disinheritance is available, one might attempt to liquidate the unprofitable assets.
Birth[edit | edit source]
Essentially, everything is decided at birth and not at conception:
- Child’s sex is a simple 50/50% chance
- As for , each have an inheritance chance built in, which ranges from +15% to +50%
- There is a small chance of randomly showing up at childbirth despite neither parent possessing any trait
- The baby may get the Sickly trait and the mother may die while giving birth
- Whether or not a pregnancy results in Twin , it is decided at conception; all of the twins’ traits (including their genders) are decided at birth, as usual.
Note: Some can also be acquired later in life, such as getting Stutter from one of the outcomes of a childhood event.
Список команд Crusader Kings 3 — Команды персонажей
Есть масса потенциальных команд. В этом разделе выделены все команды, которые влияют на конкретного персонажа, будь то ваш собственный персонаж или любой другой персонаж в игре.
Важные заметки:
- Идентификаторы персонажа отображаются при наведении курсора на определенный символ.
- Для большинства команд ввод отрицательного значения приведет к снижению значений. Отдельных команд для понижения значений нет.
Чтобы заставить их работать правильно, потребуется несколько попыток, но не сдавайтесь!
Команда | Что она делает | пример |
age | Добавляет возраст персонажу. | возраст 20 |
add_claim | Добавляет нажатое требование к персонажу. | add_claim |
add_dread | Добавляет ужас персонажу. | add_dread 50 |
add_perk | Добавляет перк персонажу. | add_perk confidants_perk |
add_piety | Придает персонажу набожность. | add_piety 50 |
add_prestige | Повышает престиж персонажа. | add_prestige 50 |
add_relation | Добавляет отношение к двум персонажам. | add_relation брат 1234 5678 |
add_secret | Добавляет секрет персонажу игрока. (Нажмите Tab, чтобы просмотреть все секреты) | add_secret secret_murdered |
add_stress | Усиливает персонажа. | add_stress 50 |
add_trait | Добавляет черту персонажу. | add_trait разгневанный |
add_lifestyle_xp_all | Добавляет опыт во все образы жизни. | add_lifestyle_xp_all 50 |
add_diplomacy_lifestyle_xp | Добавляет опыта в дипломатический образ жизни. | add_diplomacy_lifestyle_xp 50 |
add_martial_lifestyle_xp | Добавляет опыта в боевой образ жизни. | add_martial_lifestyle_xp 50 |
add_strewardship_lifestyle_xp | Добавляет опыт в образ жизни управления. | add_strewardship_lifestyle_xp 50 |
add_intrigue_lifestyle_xp | Добавляет опыта в интригующий образ жизни. | add_intrigue_lifestyle_xp 50 |
add_learning_lifestyle_xp | Добавляет опыт в обучающий образ жизни. | add_learning_lifestyle_xp 50 |
change_diplomacy | Добавляет уровень дипломатии персонажу. | change_diplomacy 1 |
change_fervor | Добавляет персонажу уровень (ы) рвения. | change_fervor 1 |
change_martial | Добавляет персонажу боевой уровень. | change_martial 1 |
change_stewardship | Добавляет уровень (-ы) управления персонажу. | change_stewardship 1 |
change_intrigue | Добавляет персонажу уровень (-ы) интриги. | change_intrigue 1 |
change_learning | Добавляет уровень обучения персонажу. | change_learning 1 |
change_prowess | Добавляет уровень мастерства персонажу. | change_prowess 1 |
clear_character_modifiers | Удаляет все модификаторы персонажа с персонажа. | clear_character_modifiers 1234 |
clear_traits | Удаляет все черты персонажа. | clear_traits 1234 |
gain_all_perks | Дает персонажу все привилегии образа жизни. | gain_all_perks 1234 |
give_title | Дает титул персонажу. | give_title 1234 |
gold | Добавляет золото персонажу игрока. | add_gold 50 |
kill | Убивает персонажа. | убить 1234 |
pregnancy | Пропитывает женский персонаж мужским персонажем. | беременность 1234 |
remove_nick | Удаляет текущий ник с персонажа. | remove_nick |
remove_relation | Удаляет связь между двумя персонажами. | add_relation брат 1234 5678 |
remove_trait | Удаляет черту характера с персонажа. | remove_trait разгневанный |
set_culture | Устанавливает культуру персонажа для определенной культуры. | set_culture шведский |
set_dread | Устанавливает уровень страха для персонажа. | set_dread 10 |
set_faith | Устанавливает веру персонажа на определенную веру. | set_faith 10 |
set_nick | Дает прозвище персонажу. | set_nick nick_the_Flayer |
set_sexuality | Изменяет сексуальную ориентацию персонажа. | set_sexuality бесполое |
set_stress | Устанавливает уровень стресса для персонажа. | set_stress 10 |
set_diplomacy | Устанавливает уровень навыков дипломатии для персонажа. | set_diplomacy 10 |
set_martial | Устанавливает уровень боевых навыков персонажа. | set_martial 10 |
set_stewardship | Устанавливает уровень навыка управления для персонажа. | set_stewardship 10 |
set_intrigue | Устанавливает уровень навыка интриги для персонажа. | set_intrigue 10 |
set_learning | Устанавливает уровень обучаемости для персонажа. | set_learning 10 |
set_prowess | Устанавливает уровень мастерства для персонажа. | set_prowess 10 |
know_schemes | Откройте для себя все схемы, нацеленные на персонажа игрока. | know_schemes |
end_schemes | Завершает все схемы, нацеленные на персонажа игрока. | end_schemes |
Где брать идентификаторы для консольных команд
- Идентификатор чара. Можно посмотреть в игре, введя в консоли команду charinfo или наведя мышью на портрет персонажа и посмотрев предоставленную во всплывающем окне информацию.
- Идентификатор провинции. Здесь идет разделение на графства и регионы вне графств. На данный момент, графств в игре насчитывается больше тысячи. Чтобы составить нужный идентификатор, надо спереди к написанному названию добавить малую “с” и нижнее подчеркивание. Например, идентификатор Дублина будет выглядеть “с_dublin”, а идентификатор Винчестера – “с_winchester”. Что касается регионов вне графств, эти провинции включают водоемы и непроходимые земли, такие как пустыня Сахара. Непреодолимые горные хребты не имеют своей собственной провинции. Озерные провинции являются несудоходными и не связаны с океанами и реками.
- Идентификатор титула. Титулы берутся из названия конкретного регионального формирования, к которому добавляется соответствующий префикс. Если титул имеет отношение к империи, то актуальной будет приставка “e_”, например, e_britannia. Для королевств следует использовать “k_”, герцогства и графства приписываются к префиксам “d_” и “c_”, а баронства, епископства и города к префиксу “b_”. Есть несколько исключений, поэтому, если команда будет отказываться срабатывать, поройтесь в файле landed_titles.txt. Он находится в папке с игрой, если перейти в подкаталог common и одноименную директорию.
- Идентификатор прозвища. Прозвища — это эпитеты, которые присваиваются персонажам, когда те начинают соответствовать определенным критериям или же случайно. Прозвища отображаются после имени персонажа и классифицируются на три категории – китайские (доступны только для китайской культурной группы), получаемые (за достижения персонажа) и исторические (в процессе выполнения исторических ивентов). Чтобы иметь возможность устанавливать прозвище, персонаж должен находиться в статусе графа или более высоком. Команда имеет вид формата nick_the_xxx, где вместо крестиков прописывает эпитет.
- Идентификатор черты персонажа. Черты формируют личность персонажа, способности, репутацию и физические характеристики. Их можно получить или потерять во время событий. Они затрагивают множество областей – атрибуты, отношения и пр. Кроме того, большинство признаков привязаны к определенным событиям или влияют на то, какие опции доступны в событиях. Некоторые из них невозможно использовать одновременно друг с другом. Если вам необходимо присвоить черту, пропишите ее английское название строчными буквами, заменяя пробелы на знак подчеркивания.
Также для Crusader Kings 2 существует несколько трейнеров, позволяющих нажатием нужной клавиши входить в “Режим Бога”, получать бесконечное передвижение, престиж, благочестие, повышение характеристик и многое другое. Чтобы все правильно сработало, рекомендуется предварительно сверить версию игры и версию устанавливаемого трейнера.
<font>но учтите, что при постоянных кодах игра перестаёт быть интересной!</font>Чтобы включить нужную чит функцию:AltShift<font>Выделенные коды важные!</font>Основные:pietyprestigecashНужные:culture хmarry_anyoneallow_lawsОстальные:event 200event 243event 244event 245event 246event 247event 248
Console commands are instructions to the game that players can use to cheat, experiment, or work around bugs.
Как активировать консоль?
Как активировать консоль в версии для Steam?
Для того чтобы открыть возможность использовать консоль, требуется выполнить следующие действия:
- Зайти в библиотеку, найти Crusader Kings 3 и нажать по ней правой кнопкой мыши.
- Нажать в выпавшем меню пункт «Свойства».
В первом разделе «Общие» требуется выбрать окно с названием «Установить параметры запуска».
В появившемся окне нужно ввести параметр запуска «-debug_mode»
Нажать «ОК» и выйти из настроек игры.
Теперь при нажатии тильды (~) или комбинации клавиш Shift+Alt+C откроется консоль, в которую нужно вводить читы.
Важно: После того, как команда была введена и консоль стала доступна, даже если никакие команды не использовались, достижения в этом сохранении будут недоступны
Для неофициальной версии Crusader Kings 3
Способ включения консоли на пиратской версии игры почти такой же, как и на лицензионной.
Для того чтобы включить консоль, потребуется выполнить все действия по инструкции:
- Открыть ярлык игры, нажать на «Свойства»
- Нужно выбрать раздел «Ярлык»
- В пункте «Объект» после ссылки на директорию, где расположена игра и расширения «.exe» нужно ввести команду «-debug_mode».
После запуска игры консоль будет работать. Для открытия консоли требуется нажать на тильду (~) или одновременно нажать клавиши Shift, Alt и C.
Becoming a Wicked Saint
Parallel to the normal canonization process, a character can be recognized as a wicked saint if they and the current pope share impious characteristics.
To get the bad canonization, the character needs the following requirements :
- Publicly follows the Catholic religion
- Be an adult (more than 16 years old)
- Be dead, not having died in China or disappeared without a trace.
The Pope needs to have trait «Wicked Priest » and have opinion greater or equal to 50.
Finally, the Pope and the wicked saint candidate must share one of the same traits of:
- Impaler
- Hedonist
- Cannibal
- Lunatic
- Drunkard
- Homosexual (Requires the pope to be the lover of the character and to be Lustful )
- Lustful (and not Homosexual )
- Master seducer or Master seductress
In earning this, they will gain the . This skips the beatification process.